kolmapäev, 22. november 2017

Igapäevastest asjadest 1

 Prügi

Flower of Africa. These are cheap, thin plastic bags that are tossed to the ground ... "It's gotten to the point where it's almost become our national flower." 
 
Prügi on siin kiiresti süvenev probleem. Ja pealegi kriitiline, sest kohalikud ei taju hästi, et see on probleem. Veel seitse-kaheksa aastat tagasi pakiti enamik toitu ja asju paberisse ning puulehtedesse, need pakendid lagunesid hiljemalt vihmaperioodi lõpuks ära. Plastikpakendiga see nii kiiresti ei lähe.

Lisaks kasvab Aafrika rahvastik jõudsasti ja koos sellega suureneb igasuguste muude olmejäätmete hulk. Kuna aafriklase esteetika on seotud pigem ilusa ja puhta riideskäimisega kui oma elamise ümbruse korrashoiuga, siis kipub prügi kuhjuma. Puhastusseadmed ja prügimajandus on vähelevinud. Turuplatsidel on küll suured konteinerid ja linnaservas prügimägi, aga aktiivset tegevust nende ümber siiski märgata ei ole.



prügikonteiner turuplatsil
Bolgatanga linna kanalisatsioon. Enamasti on linnades selleks otstarbeks lihtsal lahtised kanalid tänavate ääres, mis vihmaperioodil töötavad kindlasti tõhusamalt.


Külad on siiski pisut erinevad, on puhtamaid ja vähem puhtaid, Kongo-küla on pigem see viimane. Omaette küsimus on muidugi see, kuidas selles suht traditsioonilises ühiskonnas mingi uus arusaamine kogukonda  jõuab. Kes on ja mida arvavad arvamusliidrid, mis on kiriku roll etc.

Loodusõpetuse tundides jõudsid saastamise küsimused õpilastele kõige paremini pärale vee teemaga seoses.

siga ja tema spaa


Vesi

Vesi ja iseäranis puhas vesi on läbi aegade olnud suur probleem. Aga erinevalt prügist on sellega vähemalt viimasel ajal süstemaatiliselt tegeletud.

Naiteks Ghana põhikooli loodusainete õpikus on vesi ja selle puhtus eraldi peatükk
Nii joogi- kui tarbevee kättesaadavus on kümnekonna aastaga oluliselt paranenud. Peamiselt hollandlaste initsiatiivil on rajatud üldkasutatavate pumbaga kaevude võrgustik, Bolgas on joogivee filtreerimise tehas etc. Saab öelda, et otsest vee, sealhulgas puhta joogivee puudust siinses piirkonnas ei ole.

Hommikupudru kausside pesemine Kongo põhikooli puurkaevu juures
Madalamates kaevudes on vesi olme- ja põllumajandusjäätmetest siiski täielikult saastunud. Ja isegi kui sügavamatest puurkaevudest tuleb puhast vett, on seda siinses kliimas pikalt keeruline säilitada. Tarbevee mahuteid üldiselt ei puhastata ja nende põhjas on kindlasti mitmekesine bakteriaalne elu. Joogivesi on tavaliselt filtreerimisega puhastatud ja pakitud pooleliitrilistesse kilekottidesse ning seda pakutakse iga nurga peal. Üks pakk joogivett maksab 20 pesewat ehk umbes 4 eurosenti.
joogivee pakid


joogivesi on saabunud külasse





Usk

Ghana ühiskond on üsna traditsiooniline ja konservatiivne ning neid väärtusi kasvatatakse ja kinnistatakse juba kooliõpetusega. Oma roll selles kõiges on ka religioonil. Laias laastus on 70% elanikest kristlased, umbes veerand moslemid ja ca 5% kohalike traditsiooniliste uskumustega.

.. lehekülg põhikooli religiooni ja moraali õpikust


Siin, riigi põhjaosas on moslemeid muidugi rohkem. Kui võrrelda kahte Põhja-Ghana suuremat linna, siis Bawkus üle poole elanikest, Bolgas vähem. Moslemid on siin olnud kogu aeg - juba 10. sajandist. Islam on loomulik ja igapäevane osa Ghana ühiskonnast. 
Naised väljumas Larabanga mošee naisteuksest.

Larabanga mošee on väidetavalt vanim teadaolev ehitis Ghanas ja aastast 2001 kantud ka UNESCO kultuuripärandi nimekirja

Välisministeeriumi juures on siin omaette moslemite Meka palverännu korraldamise talitus, üldse on Ghana bürokraatia suhteliselt arenenud ja tõhus. Moslemitel on ka omad koolid, isegi paar kolledžit, aga need pole väga hinnatud. Kui aga usu pinnal tekkinud konfliktide kohta küsida, siis on vastus kiiresti eitav, konfliktid tulevad hõimudevaheliselt suhetest, mitte usuga seoses. Siiski tundub islam kergelt invasiivne olevat. Näiteks presbüterlaste toetatud Bawku medõdede koolis on enamik tudengitest moslemid. Kui nad aga tahtsid reede vastavalt islami kommetele vabaks päevaks teha, siis kristliku tagapõhjaga koolis seda loomulikult ei sündinud. Samas on koolil reedese õppekorraldusega probleeme. Või tõdemus - kristlikel peredel on tänapäeval 2-3 last, moslemitel jälle niipalju kui tuleb. 
keskpäevane teenistus

Moslemid on ka enamasti elanikkonna vaesemast kihist, aga kindlasti mitte kõik. Kui Saudis või Iraanis on mosleminaistel avalikus elus palju piirangud, siis siin neid peaaegu pole, näiteks sõidavad kõik mosleminaised motode ja jalgratastega etc. Iseloomulik on kohaliku elu24 uudis - https://www.google.com.gh/.../89986-photos-this-ghanaian..




Moslemitüdrukud jalgrattal, pilt, mis Iraanis või Saudis oleks võimatu
 
Kristlust, õigemini katoliiklust, iseloomustab vbl kohaliku, tõsi, iirlasest preestri, isa Leo räägitud anekdoot - kirikus käivad remonditööd ja üks tööline on tellingutel kõrgel lae all nii, et teda näha ei ole. Kirikusse siseneb vanem naine ja asub palvetama. Remondimees mõtleb, et teeb pisut nalja ja lausub kumedal häälel: «Hei, ma olen Jeesus, mis on sinu soovid?» Naine vaatab mõne hetke ringi, aga palvetab edasi. Remondimees proovib uuesti, tulemus on seesama. Kolmandal korral vaatab pisut häiritud naine üles ja käratab: «Jää vait, ma räägin praegu sinu emaga» ..


Korra nädalas kirikus käimine on siin teatud märk kogukonda kuulumisest. Kui pühapäevahommikune missa vahele jääb, siis öeldakse sulle nädala jooksul muu jutu hulgas vähemalt paar korda – „ma ei näinud sind pühapäeval kirikus“.


Teenistus frantsiskaanlaste välikirikus

Kirikusse pannakse selga pidulikumad rõivad

Väss


Eriti siinses kliimas võib päevane väsimus tabada sind täiesti suvalises kohas ja siis on mõistlik sellele võimalusel kohe järele anda ning teha väike uinak. Niisuguse soovituseni on jõudnud ka kaasaegne neuroteadus, aga kohalikele on see ammu teada ja iseenesestmõistetav.

Väss õpetajate toas

Bussijaama väss


Kõrtsipreili Mary väss
Väss väikeses moeateljees, mille põrand on keskpäeval kõige jahedam koht



Kommentaare ei ole :

Postita kommentaar